Udruženje poslodavaca je 07. februara 2022. godine uputilo predsjedavajućim oba doma Parlamenta FBiH zahtjev za autentično tumačenje člana 16a. Zakona o dopuni zakona o električnoj energiji u FBiH koji je izazvao određene nejasnoće i brojna pitanja.
Udruženje poslodavaca FBiH traži da se pod kvalifikovanim kupcem smatraju svi kupci električne energije koje su snabdjevači, JP Elektroprivreda BiH d.d. i Elektroprivreda HZHB Mostar snabdijevali u 2021. godini, bez obzira jesu li ti kupci poslali zahtjev za ponudu za snabdijevanje električnom energijom, prihvatili ponudu za snabdijevanje električnom energijom i potpisali ugovor, ili nisu prihvatili ponudu za snabdijevanje električnom energijom i nisu potpisali ugovor, da se ograničenje porasta cijene električne energije do maksimalno 20% primjenjuje od dana stupanja na snagu Zakona o dopuni zakona o električnoj energiji u FBiH, odnosno od 06.01.2022. godine, te da ugovori o snabdijevanju električnom energijom moraju imati iste uslove snabdijevanja (npr. u pogledu termina plaćanja, promjena cijena snabdijevanja tokom ugovora, više sile) kao i ugovori o snabdijevanju električnom energijom koji su se realizovali tokom 2021. godine.
Naime, poslodavci su suočeni sa dostavljanjem ugovora o snabdijevanju električnom energijom za tržišno snabdijevanje od strane JP Elektroprivreda BiH d.d. uz obavijest da se potpisani ugovori moraju dostaviti u roku od 48 sati od prijema ugovora. U dostavljenim ugovorima nalaze se dva sporna člana, član 4. i član 9. Članom 4. utvrđuje se prag tolerancije odstupanja na mjesečnom nivou u odnosu na ugovorene količine u iznosu od +/-5 posto, što poslodavcima predstavlja veliki problem, jer nekad nije moguće predvidjeti određeni projekat, plan proizvodnje ili vremenske uslove, za poslodavce koji posjeduju solarne elektrane, a naplaćivat će im se penali u slučaju odstupanja od najavljenog. Također, član 9. je sporan jer tarifni stavovi nisu fiksni, jer u slučaju da dođe do situacije u kojoj Elektroprivreda BiH bude primorana da kupuje struju, razlika troškova se prebacuje na kupca. Odredbe ovog člana ostavljaju prostora za manipulaciju.
Ovakav način potpisivanja ugovora je u suprotnosti sa članom 26. Zakona o obligacionim odnosima koji propisuje da je ugovor zaključen kad su se ugovorne strane saglasile o bitnim sastojcima ugovora. Međutim, poslodavci nisu saglasni sa članom 4. i 9. jer će realizacija ova dva člana biti teško provodiva u praksi i zbog toga što ostavljaju prostora za manipulaciju. Također, JP Elektroprivreda BiH d.d. u ovom slučaju iskorištava svoj dominantni položaj na tržištu, što je u suprotnosti sa članom 10. Zakona o konkurenciji koji propisuje zabranu zloupotreba dominantnog položaja.
Ovakvo postupanje JP Elektroprivrede BiH d.d. je očigledna manipulacija za klasičnu zloupotrebu i izigravanje Zakona i nepoštivanja Parlamenta FBiH, te će imati za posljedicu zatvaranje kompanija, davanje otkaza radnicima, povećanje cijena dobara i usluga, činjenje dijela industrijske proizvodnje u Federaciji BiH nekonkurentnom i na domaćem i na inostranom tržištu.
Ukoliko Parlament FBiH ne donese tumačenje kako je predloženo, postoji realna opasnost da JP Elektroprivreda BiH d.d. realizuje najavljeno povećanje cijena po osnovu elemenata koji nisu bili u ugovoru za prethodnu godinu i na taj način bi potpuno postupila suprotno od namjere zakonodavca prilikom usvajanja Zakona čije se tumačenje traži.
Kompletan Zahtjev za autentično tumačenje člana 16a. Zakona o dopuni zakona o električnoj energiji u FBiH možete pročitati
OVDJE.