Udruženje poslodavaca Federacije BiH
Tel. +387 33 552 460
Fax. +387 33 552 461

Održan prvi sastanak Stručnog tijela za izradu Zakona o izmjenama i dopunama zakona o cestovnom prijevozu FBiH

Održan prvi sastanak Stručnog tijela za izradu Zakona o izmjenama i dopunama zakona o cestovnom prijevozu FBiH
Sastanak Stručnog tijela za izradu tekstova Zakona o izmjenama i dopunama zakona o cestovnom prijevozu FBiH održan je 29. oktobra 2021. godine u sklopu projekta "Poslovanje bez korupcije" koji implementira Udruženje poslodavaca FBiH. Stručnom tijelu je prethodio sastanak Fokus grupe UPFBiH za izradu Zakona o izmjenama i dopunama zakona o cestovnom prijevozu FBiH na kojem su predstavnici kompanija članica UPFBiH dali svoja mišljenja i upute za izradu navedenog zakona.

Stručno tijelo sačinjavaju predstavnici Federalnog ministarstva prometa i komunikacija, Vlade Federacije BiH, Federalne uprave za inspekcijske poslove, Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije, Uprave za inspekcijske poslove ZHK, Kantonalne uprave za inspekcijske poslove Kantona Sarajevo, Saveza samostalnih sindikata BiH i Udruženja poslodavaca FBiH.

Zadatak Stručnog tijela je da analizira prijedlog Zakona koje je sačinio pravni tim UPFBiH u saradnji s vanjskim ekspertom, te da u cilju dobivanja konačnog teksta zakona da svoje mišljenje i prijedloge.

Pitanje obaveze vršenja preventivnog tehničkog pregleda regulirano je na različite načine propisima na državnom i federalnom nivou. Propisi na federalnom nivou nisu usklađeni sa propisima na nivou BiH, a federalni organi su obavezni da izvrše usklađivanje.

Naime, Zakon o osnovama sigurnosti  saobraćaja na putevima u BiH („Sl. glasnik BiH", br. 6/06, 75/06, 44/07, 84/09, 48/10, 18/13, 8/17 i 89/17) propisuje da tehnički pregled vozila može da bude redovni, preventivni i vanredni. Prema istom zakonu, preventivnom tehničkom pregledu vozila dužna su se podvrgnuti vozila koja se daju u najam (rentakar vozila), vozila kojima se obavlja osposobljavanje kandidata za vozače, vozila kojima se obavlja taksi prevoz, autobusi, teretna i priključna vozila za prevoz opasnih materija, teretna i priključna vozila čija najveća dozvoljena masa prelazi 7.500 kg.

Pravilnik o tehničkim pregledima vozila („Službeni glasnik BiH", broj: 33/19 i 29/20) na isti način propisuje obavezu vršenja preventivnih tehničkih pregleda.

Međutim, Zakon o cestovnom prijevozu FBiH („Službene novine FBiH", br: 28/06, 02/10 i 57/20) u članu 8. propisuje da se javni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe može vršiti samo ako je na motornom i priključnom vozilu obavljen preventivni tehnički pregled u skladu sa posebnim pravilnikom i ako je pri tome utvrđeno da je vozilo ispravno. Dalje je u istom članu propisana obaveza vršenja dnevnog i periodičnog preventivnog tehničkog pregleda koji su detaljno razrađeni Pravilnikom koji je donio federalni ministar. S tim u vezi, Pravilnikom o preventivnim tehničkim pregledima motornih i priključnih vozila FBiH („Službene novine FBiH", broj: 51/06, 79/06, 11/09 i 56/10) propisana je obaveza vršenja preventivnih tehničkih pregleda za teretna vozila čija masa ne prelazi 7.500 kg.

Dakle, trenutno postoji kolizija između državnih i entitetskih propisa u pogledu preventivnog tehničkog pregleda za teretna vozila čija najveća dopuštena masa ne prelazi 7.500 kg. Državni propisi ne propisuju obavezu vršenja preventivnog tehničkog pregleda za takva vozila, a prema federalnim propisima ta obaveza postoji.

Nakon više od četiri godine federalni propisi nisu nikada promijenjeni i usklađeni sa ovim izmjenama, a posljedica toga je da dvije odredbe istu stvar regulišu na različite načine. Zbog toga su poslovni subjekti izloženi novčanim kaznama, jer inspektori mogu da biraju koji će propis primijeniti i da li će kazniti subjekt nadzora zbog toga što nije izvršio preventivni tehnički pregled. Takva diskrecija ostavlja prostora za koruptivne radnje.
 
Zaključak sastanka je da će se iniciati izmjene Zakona o cestovnom prijevozu FBiH, kao i izmjene Pravilnika o preventivnim tehničkim pregledima motornih i priključnih vozila FBiH, kako bi se uskladili sa Zakonom o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH.

Usvajanjem predložene izmjene neće se ostaviti mogućnost da inspekcijski organi provode nadzor po različitim međusobno neusklađenim zakonima i da imaju mogućnost da primjene ili jedan ili drugi, odnosno da biraju  da li će kazniti subjekat nadzora, ili ne.

Na sastanku su svi članovi Stručnog tijela iskazali punu podršku predloženom tekstu zakona. Kako bi se čim prije krenulo u izmjenu važećih propisa, Federalno ministarstvo prometa i komunikacija će dostaviti svoje prijedloge, te će se organizovati drugi sastanak Stručnog tijela na kojem će se oni razmotriti.