Udruženje poslodavaca Federacije BiH
Tel. +387 33 552 460
Fax. +387 33 552 461

UPFBiH uputilo inicijativu za izmjenu Odluke o mjerama neposredne kontrole cijena od 16.03.2020.

UPFBiH uputilo inicijativu za izmjenu Odluke o mjerama neposredne kontrole cijena od 16.03.2020.
Udruženje poslodavaca FBiH uputilo je Ministarstvu trgovine FBiH i Koordinacisjom odboru za stabilizaciju privrede i saniranje posljedica pandemije koronavirisu inicijativu za izmjenu Odluke o mjerama neposredne kontrole cijena od 16.03.2020 godine u kojem se traži da se hitno poduzmu sve aktivnosti za izmjenu Odluke, a kako je predloženo od strane Udruženja.

U inicijativi se navodi da Odluka o mjerama neposredne kontrole cijena od 16.3.2020. godine prema kojoj Vlada Federacije BiH kao mjeru neposredne kontrole cijena na području Federacije BiH propisuje „zamrzavanje cijena na 05.03.2020.godine" je odluka koja će dovesti do štetnih posljedica i nestašice proizvoda.

Naime, Udruženje poslodavaca u Federaciji BiH je svakako protiv divljanja cijena u vrijeme nesreće izazvane pandemijom koronavirus. Međutim, uvažavajući kompleksnost lanca snabdijevanja: proizvođač – distributer – veleprodaja – maloprodaja nije moguće u praksi u potpunosti provesti ovu Odluku. Prema Odluci Vlade zabrana se svodi na veleprodaju i maloprodaju koje su posljednje u lancu snabdijevanja. Postavlja se pitanje šta je u situacijama kada cijene mijenjaju proizvođači (npr. piletina – vrlo je otežana nabavka hrane za piliće, povećale su se cijene prevoza ili su im dobavljači podigli cijene; ulje, poskupilo sa strane svih rafinerija i trenutna nabavna cijena je iznad prodajne cijene na 05.03.2020.godine). Također distributeri nisu u mogućnosti zadržati postojeću cijenu imajući u vidu da je većina uvoznih programa gdje su proizvođači diljem Evrope podigli cijene; veleprodaje (ViP – nabavke iz zamalja diljem Evrope i povećane cijene, troškovi transporta i sl. jer se teško iznalaze prevoznici).

Imajući u vidu navedeno iz Udruženja ističu da će predmetna odluka prouzrokovati nestašicu dijela proizvoda. Broj takvih proizvoda će se povećavati iz dana i dan. Razlog za to je činjenica da su nabavne cijene za veliki broj proizvoda porasle u periodu od 5. marta do danas zbog čega dobavljači ove robe neće snadbijevati trgovinske lance ispod svoje nabavne cijene. Većina prehrambenih proizvoda se uvozi, a domaći proizvođači uvoze repromaterijal za proizvodnju. U skladu sa tim opravdano je očekivati da će se povećavati nabavne i proizvodne cijene za sve više artikala. To će za posljedicu imati da veliki broj artikala neće biti dostupan za nabavku u trgovinskim lancima, te da će se desiti ozbiljni poremećaji u ponudi prema krajnjim kupcima.  

S ciljem prevazilaženja navedenog problema, Udruženje predlaže da se odluka izmijeni u smislu zamrzavanje cijena uz obavezno definisanje "osim u slučaju povećanja cijena sa strane proizvođača, dobavljača ili uvoznik".
 
Udruženje je predložilo i alternativno riješenje da se ograniči marža u prometu robe, odnosno „zamrzavanje marži" na dan 05.03.2020. godine kako proizvođačkih, distributerskih, veleprodajnih tako i maloprodajnih. Na ovaj način bi se riješilo pitanje „extra profita" i zaštita krajnjeg potrošača, a što je i generalno cilj donošenja jedne ovakve Odluke. Također ne narušava se lanac i kontinuitet snabdijevanja što je i najvažnije.

Također, imajući u vidu da svi trgovci u maloprodaji svaki dan imaju po nekoliko tipova i vrsta akcija, rasprodaje, promotivne cijene i nekoliko hiljada artikala na raznim akcijama, na dan 05.03.2020. imali su brojne artikle po navedenim cijenama. U cilju sprječavanja mogućnosti različitog tumačenja Odluke neophodno je definisati i ovo pitanje.

U tom smislu Udruženje predlaže da se definiše da se „zamrzavanje cijena" ne odnosi na akcijske cijene, rasprodaju i druge cijene proizvoda koji su na dan 05.03.2020.godine imali nižu cijenu od cijene ostvarene u redovnoj prodaji.

Također, član IV Odluke je neprecizan i nejasan i ostavlja prostora za individualno tumačenje od strane pojedinih inspektora da li se „zamrzavanje cijena" odnosi na akcijske cijene, rasprodaju i druge cijene proizvoda koji su na dan 05.03.2020.godine imali nižu cijenu od cijene ostvarene u redovnoj prodaji.

Bez obzira na činjenicu da postoje Uputstva od strane Ministarstva trgovine FBiH da se Odluka ne primjenjuje na akcijske, promotivne, cijene rasprodaje i druge cijene koje su na dan 05.03.2020. godine imale nižu cijenu od cijene koja je u redovnom prometu, pojedini inspektori prilikom nadzora različito tumače Odluku i izriču prekršajne naloge.

U tom smislu Udruženje predlaže da se definiše da se „zamrzavanje cijena" ne odnosi na akcijske cijene, rasprodaju i druge cijene proizvoda koji su na dan 05.03.2020.godine imali nižu cijenu od cijene ostvarene u redovnoj prodaji.