Udruženje poslodavaca u FBiH obraćalo se više puta Delegaciji EU u BiH zahtjevima za izuzeće profesionalnih vozača iz odredbi ograničenog boravka u zemljama Europske unije.
Europska komisija uputila je dopis koji objavljujemo u kurtoaznom prevodu:
Hvala vam na vašem nedavnom pismu u kojem se ističe vitalna uloga profesionalnih vozača u održavanju trgovinskih i transportnih odnosa između Zapadnog Balkana i EU. U potpunosti se slažemo da vozači u međunarodnom drumskom transportu pružaju nezamjenjivu uslugu koja ne samo da produbljuje ekonomske veze, već i omogućava međuljudske kontakte na više nivoa.
Pozivate na preispitivanje trenutne definicije kratkog boravka bez viza u šengenskom prostoru, koji je u sekundarnom zakonodavstvu EU propisan kao maksimalno 90 dana u bilo kojem periodu od 180 dana. Tvrdite da je ovo ograničenje previše ograničavajuće za profesionalne vozače sa Zapadnog Balkana.
Prvo, dozvolite mi da pojasnim da ovo ograničenje odražava nadležnosti EU da usvoji zajedničku politiku o kretanju osoba u šengenskom prostoru za kraći boravak, kako je navedeno u Konvenciji o implementaciji Šengenskog sporazuma (1). Svaki duži boravak, koji prelazi 90 dana, u nadležnosti je država članica. Sa žaljenjem vas moram obavijestiti da nema planova za promjenu podjele nadležnosti između EU i država članica u tom pogledu niti za izmjenu definicije kratkog boravka u pravu Unije.
Stoga će nadležnost za boravak duži od 90 dana i dalje biti u državama članicama, koje su u mogućnosti da udovolje različitim potrebama i profilima kandidata putem nacionalnih viza za dugotrajan boravak ili boravišnih dozvola. Ovo rješenje također može biti adekvatno za profesionalne vozače, a mi pozivamo transportne kompanije da istraže takve opcije sa dotičnim državama članicama.
Ipak, svjesni smo da bi moglo doći do situacija u kojima bi vozači željeli ostati duže od 90 dana u šengenskom području, a da ne ostanu duže od kumulativnih 90 dana u bilo kojoj državi članici. Postoji pravna praznina koja se tiče takvih boravaka, koju je Komisija posljednji put pokušala riješiti 2014. godine kreiranjem specifične vrste vize. Ova ponuda nije dobila podršku država članica u Vijeću, što je dovelo do njenog povlačenja 2017. godine.
Za sada će se morati pronaći kombinovana rješenja, gdje će se pravila država članica o vizama za dugoročne boravke, radnim i boravišnim dozvolama morati potpuno istražiti, ukoliko profesionalni vozači sa Zapadnog Balkana žele ostati i raditi u EU izvan 90-dnevnog ograničenja Schengenskog acquis.
Kao što vam je već poznato, Sporazumi o stabilizaciji i pridruživanju zaključeni sa našim partnerima sa Zapadnog Balkana uključuju nekoliko odredbi koje olakšavaju drumski transport između Zapadnog Balkana i EU, uključujući neograničeni drumski tranzitni saobraćaj, recipročni pristup tržištu, poreze, putarine i druge naplate. Komisija je uvijek spremna razgovarati s našim partnerima kako najbolje iskoristiti ove odredbe. Osim toga, u kontekstu novog plana rasta za zapadni Balkan koji je postavila predsjednica von der Leyen 31. maja, spremni smo istražiti mogućnosti za bliže povezivanje Zapadnog Balkana sa jedinstvenim tržištem u nizu oblasti, uključujući transport.
Dopis možete pročitati
OVDJE.