Udruženje poslodavaca Federacije BiH
Tel. +387 33 552 460
Fax. +387 33 552 461

UPFBiH upoznalo MMF sa tekstom Zakona o stečaju, sa obrazloženjima

UPFBiH upoznalo MMF sa tekstom Zakona o stečaju, sa obrazloženjima
Udruženje poslodavaca FBiH, shodno zaključcima sa sastanka održanog 20. novembra 2020. godine, dostavilo je rezidentnom predstavniku MMF-a u BIH Andrewu Jewellu Zakon o stečaju, sa obrazloženjem, koji je UPFBiH pripremilo u saradnji sa stranim i domaćim ekspertima.

Ovaj zakon jedan je od mjera za saniranje negativnih posljedica izazvanih korona virusom. Suprotno određenim tvrdnjama i neprovjerenim informacijama predstavnika međunarodnih organizacija, prijedlog Udruženja u potpunosti je usklađen sa europskim zakonodavstvom, Presudom Ustavnog suda FBiH i propisom Republike Srpske.

Zakon, koji je pripremio Udruženje, sadrži sve principe stečajnog postupka koji su sadržani i u Prijedlogu zakona koje je pripremilo Ministarstvo pravde FBiH. Zakonodavac je predvidio sve institute koje Udruženje nije mijenjalo, ali nisu definisane moguće situacije i odgovornost učesnika u postupku zbog propuštanja radnji, te je Udruženje u svom Prijedlogu zakona definisalo odgovornost svih učesnika u stečajnom postupku za štetu koju prouzrokuje svojim nesavjesnim radom, namjerno ili iz krajnje nepažnje, a sve u cilju efikasnosti stečajnog postupka. Udruženje napominje da nisu mijenjane odredbe koje se tiču prava radnika, te neće doći do narušavanja njihovih stečenih prava.

Ključne razlike između Zakona o stečaju koji je predložilo UPFBiH i prijedloga koje je pripremilo Ministarstvo pravde FBiH su:
- Proširenje kruga lica koja u ime stečajnog dužnika mogu pokrenuti predstečajni postupak;
- Proširen i jasno definisan krug lica koja su obavezna da podnesu prijedlog za otvaranje stečajnog postupka;
- Proširenje nadležnosti FIA da je dužna pokrenuti stečajni postupak;
- Proširenje kruga lica koja u ime dužnika mogu pokrenuti stečajni postupak;
- Proširenje platežne nesposobnosti dužnika sa dvije uzastopne neisplaćene plaće i doprinose;
- Preciziranje roka u kojem se mora pokrenuti stečajni postupak ako su ispunjeni zakonski uslovi;
- Uvođenje odgovornosti za naknadu štete za nepokretanje stečajnog postupka za lica koja su dužna da podnesu prijedlog za otvaranje stečajnog postupka;
- Uvođenje mogućnosti finansijskog i operativnog restrukturiranja dužnika;
- Definisanje maksimalnog roka za okončanje stečajnog postupka;
- Uvođenje odgovornosti stečajnog sudije za štetu koju je prouzrokovao učesnicima u postupku namjerno ili iz krajnje nepažnje zbog propuštanja rokova;
- Limitiran je broj stečajnih predmeta koje može voditi jedan stečajni sudija u složenim slučajevima na četiri predmeta;
- Skraćivanje rokova za preduzimanje pojedinih radnji u postupku kao npr. rokovi za prodaju i unovčavanje imovine tako da se uvodi obaveza primjene odredbe Zakona o izvršnom postupku;
- Povećan je stepen kontrole rada stečajnog upravnika na način da je uvedena obaveza stečajnog upravnika za podnošenje mjesečnog izvještaja stečajnom sudiji i odboru povjeritelja;
- Taksativno definisani razlozi za razrješenje dužnosti stečajnog upravnika;
- Definisana odgovornost svih učesnika u stečajnom postupku za štetu koju prouzrokuje svojim nesavjesnim radom, namjerno ili iz krajnje nepažnje;
- Određivanje sankcija za učesnike stečajnog postupku ukoliko kasne u sprovođenju potrebnih radnji, jer je u praksi kao slabost stečajnog postupka uočena njegova dužina trajanja koja sa jedne strane povećava troškove stečajnog postupka, a s druge strane odugovlači namirenje povjerilaca;
- Propisivanje stečajnog krivičnog djela;
- Propisane kaznene odredbe i proširen kruga lica na koje se primjenjuje kaznene odredbe;

Ove i druge promjene u Zakonu omogućit će uspješno provođenje stečajnog postupka, te brzo i kvalitetno namirenje povjerilaca. Takođe, omogućit će privrednim društvima sa finansijskim teškoćama da, prije nego što nastupi platežna nesposobnost i razlog za stečaj, restrukturiraju svoje finansijske obaveze i otklone mogućnost stečaja i nastave normalan privredni život.

Usvajanje Zakona u predloženom obliku također bi omogućilo očuvanje radnih mjesta imajući u vidu da bi veliki broj firmi koje se došle u krizu zbog posljedica izazvanih pandemijom COVID-a 19 imale mogućnost da se restruktuiraju u predstečajnom postupku.

Prijedlog Udruženja možete pogledati OVDJE.